Zeven reden waarom jouw trainingen niet afgemaakt worden.
Uit recent onderzoek is gebleken dat meer dan 85% van de mensen die deelnemen aan online trainingen, een of meerdere online trainingen nooit heeft afgemaakt. En dat is wel het laatste dat je wilt, want iedere succesvolle student is een potentiële ambassadeur voor jouw online trainingen.
Wij hebben daarom de zeven belangrijkste redenen voor mensen om een training niet af te maken op een rijtje gezet met tips hoe je deze kunt voorkomen.
1. Online trainingen zijn saai
Iedereen kan vandaag de dag een online trainingen ontwikkelen, maar het op leuke en inspirerende wijze overbrengen van de lesstof is een vak apart. Denk er daarom goed over na hoe je mensen kunt inspireren met jouw content. Vraag hen ook om advies over manieren om je trainingen verder te verbeteren. De beste leraren luisteren ook naar hun leerlingen.
2. Online trainingen zijn onpersoonlijk
In de wereld van de digitale tools zijn de mensen die trainingen geven vaak niet meer dan een schermpje ter grootte van een postzegel onderin je beeldscherm. Hoe bouw je dan toch een band op met deze mensen? Maak het persoonlijk, vertel ook af en toe eens over jezelf, deel je ervaringen, laat je enthousiasme en jouw passie voor je vak zien. Een persoonlijke connectie zorgt ervoor dat mensen niet alleen je training volgen maar ook delen met anderen.
3. Online trainingen zijn eenzijdig
Veel online trainingen zijn eenzijdig. Een persoon verteld en de anderen luisteren. Maar dat hoeft vandaag de dag helemaal niet meer. Tegenwoordig maar je eenvoudig jouw training interactief. Laat mensen chatten, kom met leuke polls, bedenk oefeningen, maak er een quiz van en daag je studenten uit om te reageren. Interactie draagt bij aan het creëren van een connectie en een connectie maakt jouw trainingen stuk populairder.
4. Online trainingen zijn eenzaam
Je kent het misschien wel: je doet meer aan een online training en na een uur sta je er weer alleen voor met al je vragen, inspiratie en niet te vergeten nieuwe kennis. Je hebt niemand om mee na te praten, om mee te sparren of om je vragen aan te stellen. Een belangrijke reden voor afhakers. Creëer daarom een community om jouw trainingen heen. Geef je studenten een (digitale) plek om hun vragen te stellen en met elkaar te kunnen praten. Denk bijvoorbeeld aan een besloten Facebook groep of Whatsapp groep. Dit is tevens voor jou een prachtige kans om connected te blijven met iedereen die jouw trainingen heeft gevolgd.
5. Online trainingen vereisen technische skills
Niet iedereen bezit de skills van een online jedimeester en bij online trainingen komen toch altijd wat technische zaken kijken in de vorm van logins, url’s, plugins en digitale platforms. Maak het daarom iedere student van ieder niveau zo makkelijk mogelijk om deel te kunnen nemen aan jouw trainingen. Test het proces zelf en blijf finetunen totdat je merkt dat zelfs een aap met twee rechterduimen zijn weg weet te vinden naar jouw trainingen.
6. Online trainingen zijn te vrijblijvend
Met online trainingen kun je je tijd vaak indelen zoals je dat zelf wilt. En daar schuilt ook meteen het gevaar in. Want niet iedereen heeft een ijzeren discipline. Bedenk je dus goed hoe je er in jouw trainingen voor kunt zorgen dat mensen vooruitgang blijven boeken. Laat je inspireren door apps die vaak je vooruitgang prachtig visueel weten te maken. Tip: de combinatie tussen punt 4 en punt 7 maken vaak het verschil.
7. Online trainingen worden niet afgemaakt
Het meest voorkomende probleem bij online trainingen is dat ze nooit worden afgemaakt. Mensen raken verveeld, afgeleid, komen in tijdnood, begrijpen de stof niet meer of klikken per ongeluk of een social media tabblad dat nog openstond om vervolgens nooit meer terug te keren naar jouw training. Super zonde want zonder een succesvolle afronding heb jij geen succesvolle student en dus ook geen ambassadeur van jouw training. Zoek daarom naar zoveel mogelijk manieren om mensen te motiveren. Denk aan gamification (maak er een spel van), automatiseer reminders, zet beloningen in het vooruitzicht in de vorm van een certificaat of diploma en maak slim gebruik van de groepsdruk om mensen te blijven motiveren. “wist je dat 7 van de 10 studenten na de 8e les deze training succesvol afronden”
Dus wil je een groot succes maken van jouw online trainingen, zorg er dan voor:
- Dat je jouw deelnemers bij de les weet te houden. Informeer, inspireer, enthousiasmeer.
- Maak je training persoonlijk. Bouw via video maar ook in je andere contacten een band op met de deelnemers.
- Zorg voor interactie. Vraag om feedback en reageer hierop.
- Richt een communicatiestroom in waardoor mensen niet het gevoel hebben dat ze alleen aan de cursus deelnemen. Bouw een community en laat hen met elkaar verbinden.
- Richt je techniek zo in dat iedereen deel kan nemen. Maak het zo eenvoudig mogelijk.
- Zorg voor een tijdlijn waarbinnen dingen moeten gebeuren. Zo hou je mensen bij de les.
- Dat je de deelnemers blijft motiveren richting de prijs aan het einde van het traject. De beloning aan het einde moet de moeite waard zijn om door te gaan.