Online trainingen ontwikkelen

by Joost maart 30, 2020

Deze hele Corona situatie dwingt je om na te denken over het opzetten van online trainingen. Waarschijnlijk speelt dit als idee al langer door je hoofd, maar nu is het tijd om er ook echt stappen mee te gaan maken.

Om je hierbij te helpen hebben wij een stappenplan ontwikkeld waarmee je zelfstandig kunt starten met ontwikkelen van jouw eigen online trainingen.

Stap 1. een goed idee voor een online training

Alles begint met een goed idee. Stel jezelf de volgende vragen: waar wordt je echt blij van in je werk? Welke kennis vind je leuk om te delen met anderen? Naar welke kennis is vraag en niet te vergeten, waar ben je echt goed in? Kortom, wat doe je nu al in je dagelijkse werk, waarvan je een online training wilt maken?

Stap 2. Hoe wil je kennis toetsen en interactie aangaan?

Het is ook belangrijk om na te denken over de wijze waarop je kennis wil toetsen en hoe je graag de interactie aangaat met jouw cursisten. Wil je vragen stellen voor, tijdens of na een training? Moeten cursisten tijdens de training opdrachten maken of vragen invullen? Denk hier goed over na want met sommige tools kan dit beter dan met andere.

Stap 3. een online training ontwerpen

Kijk nog eens naar de lijst met onderwerpen die je bij stap 1 hebt gemaakt. De volgende stap is om 3-5 specifieke onderwerpen op te schrijven waar je een training over zou kunnen maken. Waar weet jij veel over, en andere mensen niet? Wat zou je mensen kunnen leren? Waarvan weet jij dat mensen op zoek zijn naar informatie en/of antwoorden.

Stap 4. tijd om te testen!

Voordat je jouw training helemaal tot in detail wilt gaan uitwerken, wil je testen of er vraag is naar jouw training. Een aantal snelste manieren om dit te testen zijn:

  1. Voor iedere trainingen een online advertentie op social media opzetten en kijken waar het meeste op geklikt wordt. Degene met de hoogste CTR is de training die als eerste moet gaan ontwikkelen
  2. Een eenvoudige landingspagina inrichten per training en kijken waar de meeste mensen op inschrijven. Krijgt een training veel inschrijven en een andere niet? Dan weet je wat je te doen staat.
  3. Een derde optie is een korte enquête. Stuur deze naar alle mensen in je netwerk en vraag hen of zij een training bij je zouden willen volgen. Tools als typeform werken hiervoor perfect en zijn gratis.

Stap 5. Kies je juiste online omgeving

Aangezien je een artikel aan het lezen bent over het beginnen met een online trainingen, zouden wij je altijd adviseren om te beginnen met een cloud based e-learning tool. hiermee hoef je nooit druk te maken over technische zaken als hosting, veiligheid en updates. 

Stap 6. Bedenk een training structuur

Een duidelijke structuur zorgt logica en gebruiksvriendelijkheid. Als cursisten het overzicht verliezen in je trainingen dan zullen zij snel afhaken en dat is het laatste dat je wilt.

  1. Schrijf alles op wat een cursist moet kunnen na het volgen van jouw online training. 
  2. Schrijf alle stappen op die iemand moet nemen om de leerdoelen te bereiken. 
  3. Verdeel de stappen in secties. Secties maken het volgen van je lesstof overzichtelijker voor cursisten, omdat je gerelateerde onderwerpen bij elkaar bundelt. 
  4. Vul de secties met lessen. 
  5. Zet de secties in een logische volgorde.

Stap 7. Het vullen van je training

Ok, je hebt de structuur en opbouw van je training staan. Nu kun je eindelijk beginnen met het daadwerkelijke inhoud van de training. Een eenvoudig tip: begin niet te moeilijk. Zorg er voor dat iedereen die binnen jouw doelgroep valt direct en zelfstandig kan beginnen met jouw training. Zorg ervoor dat je makkelijk begint en in de volgende hoofdstukken opbouwt naar steeds moeilijkere informatie en opdrachten.

Hou ook rekening met verschillende leerstijlen. Je hebt mensen die denken in beelden. Zij leren het beste door video’s, foto’s, gifjes en andere visuele elementen. Je hebt auditieve mensen. Zij onthouden informatie het beste door te luisteren naar uitleg.  Je hebt lezers/schrijvers. Voor is hen onthouden door te lezen of te schrijven de beste manier om te leren. en je hebt mensen die leren door te doen. Voor hen zijn interactie, quizzes, toetsen en games ideaal!

Stap 8. Je online training is klaar – tijd voor een tweede test

Ga op zoek naar een testgroep. En met een testgroep bedoelen we niet familie en vrienden maar mensen die daadwerkelijk uit jouw doelgroep komen. Geeft ze de eerste 2-3 lessen gratis en laat ze deze eens beoordelen. Zo weet je direct wat goed werkt en wat niet en krijg je feedback om direct je training mee aan te scherpen. Begin daar gelijk mee want dat aanscherpen zul je nog heel vaak moeten doen.

Stap 9. Maak van je testpanel de eerste klanten

De eerste mensen hebben nu 2-3 lessen doorlopen en dit is dan ook direct de perfecte groep om converteren naar echte klanten. Als het goed is zijn zij enthousiast dus gebruik dat enthousiasme om hen te verleiden tot het afnemen van de totale training. Vertel hen waarom ze zich moeten inschrijven voor je fantastische trainingen en voeg hieraan wat ze noemen social proof aan toe: een quote van iemand die jouw training al gevolgd heeft bijvoorbeeld. Of iemand die iets goeds heeft gezegd over je bedrijf. Op die manier horen/lezen ze van andere over de waarde van jouw training en dit helpt jou om hen te overtuigen. 

Stap 10. automatiseren

Je hebt je training(en) je hebt cursisten en je hebt een systeem. De volgende stap is het automatiseren van bepaalde taken en functies. Hoe meer je in dit proces weet te automatiseren des te sneller kun je gaan werken aan het genereren van een stuk passief inkomen. Let wel altijd op dat de kwaliteit en beleving van jouw geautomatiseerde content maximaal is. Zonder “een goed gevoel” zullen jouw online trainingen een stuk minder gewild zijn.

De volgende zaken zijn snel en eenvoudig te automatiseren:

  • Social media content en promotions automatiseren op de platforms
  • Mails en follow up berichten automatiseren via een mailingsysteem
  • Inschrijvingen automatiseren in een CRM systeem
  • Distributie van content automatiseren via een mailingsysteem
  • Upsells en crosssells automatiseren voor een mailingsystee
  • Facturering vooraf of automatisch na de online trainingen

Related Articles