Hoe wij bedrijven schaalbaar maken

by Joost april 30, 2020

En in het derde en laatste deel van ons drieluik over ons motto: slim, snel en schaalbaar leggen we graag meer uit over de schaalbaarheid van bedrijven en hun automatisering

Het hebben van een schaalbaar bedrijf betekent dat je op een snellere manier in staat bent om je omzet te verhogen zonder dat je hierin hinder ondervindt door het ontbreken van een schaalbare oplossing, product of dienst, interne processen, systemen en middelen. Kortom, groeien zonder groeipijn.

Niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde torenhoge ambities en niet iedereen heeft de droom van exponentiële groei, maar we willen wel allemaal dat het goed gaat en ook goed blijft gaan met onze bedrijven. En schaalbaarheid speelt een belangrijke rol in de continuïteit van ieder bedrijf. 

Wij adviseren ondernemers altijd om vanaf het begin schaalbaarheid in het businessplan en in de oplossingen van je bedrijf mee te nemen. Schaalbaar zijn betekent voor ons dat ondernemers met een mate van flexibiliteit, toekomstgerichtheid en zekerheid kunnen ondernemen. 

Op zoek naar een praktijk voorbeeld?

Een mooi praktijk voorbeeld is een opdracht die nu ruim anderhalf jaar loopt. Op basis van een van onze strippenkaarten zijn wij stap voor stap Zoho One aan het implementeren bij onze opdrachtgever.

De vraag anderhalf jaar geleden was om email te verzorgen voor hen als startende organisatie. Op dat moment was de inkt van de kvk inschrijving net droog en er was al sprake van de eerste solicitatiegesprekken met verkopers. Dus we hebben toen snel gezorgd dat met Zoho Mail e-mail werd ingericht.

Al snel waren de eerste verkopers aan de slag en was de vraag om ook hen te voorzien van een e-mail adres. Ook was direct de behoefte gegroeid om met een aantal mensen gestructureerd de verkooporganisatie op te zetten. Dus hebben wij met behulp van CRM gezorgd dat er de mogelijkheid was prospects in op te slaan.

Hier hield echter de CRM implementatie nog niet op. Er zijn in de loop van de tijd veel zaken geautomatiseerd zoals verjaardags e-mails. Maar ook het automatisch aanleveren van documenten zoals kvk uittreksel van klanten en leveranciers. Hiervoor konden we direct Zoho Creator inschakelen die het mogelijk maakte een op de huisstijl gebaseerde pagina te creeën om documenten te uploaden.

Verder zijn in anderhalf jaar met minimale moeite meer gebruikers toegevoegd en afgevallen nadat ze weer door gingen naar ander werk. Dit alles zonder de controle te verliezen. Zo was er duidelijke schaalbaarheid met de grillen van een startende organisatie tijdens de snelle groei.

Maar ook in functionaliteit konden we flink doorpakken. Door de naadloze integratie van Zoho One hebben we in anderhalf jaar meerdere functies snel toe kunnen voegen zoals het versturen van nieuwsbrieven met Zoho Campaigns, het digitaal ondertekenen van contracten en opdrachten met Zoho Sign en sinds begin dit jaar is ook de boekhouding in Zoho Books geïntegreerd.

Binnen anderhalf jaar is er een volledig business operating systeem gebouwd dat zich stap voor stap heeft opgebouwd. Met een tempo dat binnen de groei van onze opdrachtgever paste. Begonnen met één applicatie en ondertussen maken zij gebruik van meer dan 10 doelgerichte applicaties om helemaal digitaal schaalbaar te maken.

Related Articles