Hoe Zoho jouw kan helpen met jouw webshop

by Joost april 11, 2023

Zoho is met meer dan 50 applicaties in het assortiment de plek om jouw webshop helemaal te digitaliseren. Hoe je dat met Zoho doet leggen we hieronder aan je uit.

Het begint bij jouw webshop

Zoho is een open systeem, het maakt daarom niet uit op welk platform jouw webshop is gebouwd. Alles is mogelijk van Woocommerce tot Shopify. De beste resultaten krijg je met de Commerce applicatie van Zoho. Echter als jouw platform zich buiten het Zoho ecosysteem begeeft dan is dat geen enkel probleem er zijn talloze plugins die je kunnen helpen optimaal gebruik te maken van Zoho.

Jij bent dus zelf de baas over de manier waarop Zoho jouw webshop gaat helpen nog beter te worden. Zoho is het ultieme groeiplatform voor elke webshop. Of je nu 100 of 100.000 bestellingen per maand verwerkt. Zoho helpt je alles in goede banen te leiden of helpt je uit te breiden naar die 100.000 bestellingen per maand.

Waar Zoho jouw bedrijf mee kan helpen

Met meer dan 50 applicaties is er altijd een oplossing binnen het uitgebreide Zoho platform. Maar waar we je in dit artikel wat meer inzicht in gaan geven zijn de volgende 4 functies :

Voor alle bovenstaande functies heeft Zoho een applicatie die direct of indirect gekoppeld kan worden aan jouw webshop. Het kan zelfs binnen webshops bepaalde functies overnemen.

Voorraad beheer en orderverwerking

In elk webshop platform zit een bepaalde mate van voorraadbeheer en orderverwerking. Denk maar aan de verkooporders die worden aangemaakt nadat een winkelwagentje is afgerekend. Uit een verkooporder wordt ook een factuur aangemaakt en automatisch gemaild naar de klant. Daar houden de meeste webshops op. Dat kan beter vinden we bij Z.kracht en dat doen we daarom met Zoho Inventory.

Zoho Inventory is de alles in één applicatie voor het afhandelen van orders. Dat start bij het maken en versturen van de verkooporder naar de klant. Het maken van pakbonnen en zendingen direct bij de grote pakketdiensten en het daarna aanmaken van de factuur van de klant. Omdat Inventory zich richt op alle soorten organisaties kun je dit helemaal zelf beheersen. Een offline order kan ook gemakkelijk worden toegevoegd en het uitleverproces is dan helemaal hetzelfde.

Inventory gaat echter verder dan alleen orderverwerking. Een van de belangrijkste onderdelen van een webshop is het in de gaten houden van actuele voorraad. Doordat orderverwerking is losgekoppeld van de webshop kunnen ook offline of orders op bijvoorbeeld Bol.com worden verwerkt in Inventory en de voorraad worden aangepast. Met een Inventory koppeling heb je altijd de meest actuele voorraad op jouw webshop staan. Waar de orders ook vandaan komen. De klant heeft een perfect beeld van jouw voorraad.

Contactbeheer

Jouw webshop is heel erg goed in het verkopen van de producten op jouw website. Maar in veel gevallen mis je het overzicht van klanten. Waar wonen de klanten, wat is het e-mail adres. Maar ook informatie zoals hoe vaak heeft iemand bij mij een product gekocht en welke producten zijn dat dan. Op deze vragen kan Zoho CRM antwoord geven. Door jouw webshop te koppelen aan het CRM kunnen we alle relevante gevens op een overzichtelijke manier weergeven.

Zoho CRM gaat verder dan alleen informatie geven over jouw klant. Het probeert een 360 graden overzicht te creeëren. Door slim informatie aan te vullen, taken in te plannen en andere bronnen te raadplegen zoals KvK of Leadinfo. Krijg je een completer overzicht. Met handige analyse tools kun je daarnaast gaan kijken of je verder kunt uitbreiden in producten, doelgroepen of de zwakke plekken in jouw campagnes opzoeken.

Omdat je met CRM al op het Zoho platform draait kun je daarnaast naadloos doorstappen naar andere Zoho applicaties om sneller jouw doelen te bereiken.

Marketing automation

Hoe gaaf zou het zijn dat je achtergelaten winkelwagentjes kunt e-mailen. Dat zorgt voor hogere conversie ratio’s van jouw webshop. Dat niet alleen wat als je weet wat iemand doet nadat hij of zij een nieuwsbrief heeft ontvangen. Wordt het aangeboden product daadwerkelijk in het winkelwagentje gelegd of wordt er snel doorgescrolled naar dat product met meer marge.

Al deze informatie helpt jou om betere marketing beslissingen te nemen. Doordat je veel informatie kunt verzamelen en dit kunt koppelen aan contactgegevens kun je ook alle campagnes op elkaar afstemmen. Stel je voor dat je een campagne verstuurd alleen naar contacten die ook dat speciale product hebben bekeken. Om dat voor elkaar te krijgen is het integreren met Zoho Marketing Automation jouw stap naar de toekomst.

Zoho Marketing Automation verzameld klantgegevens van jouw website en koppelt deze aan de klantreizen die jij zelf hebt ingesteld. Zo kun je heel persoonlijk en geheel geoptimaliseerd marketing e-mails of sms versturen. Op die manier weet je zeker dat een klant het gevoel krijgt dat jij hem het beste kan helpen bij de volgende aankoop.

Klantenservice

Heb je dan alles goed gedaan. Met marketing heb je die order gescoord is er toch iets fout gegaan. Met Zoho Desk is dat geen probleem. Je kunt namelijk overal kijken of er over jouw product en dienstverlening wordt gepraat. Of dit nu Facebook, E-mail of telefoon is elke klacht komt centraal binnen en kan heel snel worden opgepakt.

Zoho Desk helpt je echt van elke klacht een extra reden te maken om de volgende keer weer bij jouw te kopen. Waar je als startende webshop alle klantcontacten verzameld en beantwoord. Kun je wanneer je groeit met guided conversations de klant ook digitaal perfect helpen. Zoho Desk groeit met jouw behoefte mee.

Omdat Zoho Desk precies weet welke klant en welke order is geleverd kun je snel schakelen en de klanten perfect helpen. Desk integreerd perfect met andere Zoho applicaties. Maar je kunt dit ook op handige manier koppelen aan de webshop zelf. Zo weet iedereen precies wat er van hem of haar verwacht wordt om de beste klantenservice te bieden.

Zoho helpt je met groeien

Bovenstaande applicaties helpen je direct om sneller te kunnen groeien met jouw webshop. Door nog beter in te kunnen springen op behoefte van klanten weet jij nog relevanter te worden. Dat betekent meer omzet en meer bestellingen. Met Zoho staat niets meer in de weg om een succesvolle webshop op te zetten.